ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΟΙ
ΟΔΗΓΟΙ
Σύμφωνα
με στοιχεία μεγάλων διεθνών Κέντρων αποδεικνύεται ότι οι μεγαλύτεροι σε ηλικία
οδηγοί δεν συμμετέχουν περισσότερο από τους άλλους οδηγούς στα ατυχήματα,
επειδή οδηγούν λιγότερα χιλιόμετρα και σε λιγότερο επικίνδυνες ώρες. Βέβαια από
την στιγμή που παρουσιάζονται και κάποια προβλήματα υγείας (λόγο ηλικίας)
θεωρούμε ότι γίνονται ακόμη πιο επικίνδυνοι. Σύμφωνα όμως με σοβαρές μελέτες,
αυτό δεν είναι απαραίτητο. Ίσα-ίσα που προσαρμόζουν την οδήγησή τους, ώστε να
παραμένουν ασφαλείς για τους ίδιους αλλά και για τους άλλους οδηγούς. Το θέμα
όμως είναι οι επιπτώσεις που έχουν τα ιατρικά προβλήματα στην ικανότητα του
οδηγού. Η πρώτη διαφορά που παρατηρούμε στους ηλικιωμένους είναι η μείωση της
αντοχής του οδηγού σε ατύχημα. Στατιστικά φαίνεται ότι οι οδηγοί άνω των 60 ετών που μετέχουν σε ατύχημα είναι
πιθανότερο, σε σχέση με τους νέους, να πεθάνουν ή να τραυματισθούν σοβαρά, συνήθως
εξαιτίας της εξασθενημένης υγείας τους και όχι της σοβαρότητας του
δυστυχήματος.
Συχνά λάθη
Ερευνητές,
έκαναν συστηματικές παρατηρήσεις για τον τρόπο οδήγησης των ηλικιωμένων και
διαπίστωσαν ότι τα περισσότερα λάθη τα κάνουν, όταν στρίβουν δεξιά και όταν
κάνουν προσπέραση. Τα λάθη αυτά συνήθως γίνονται, όταν νιώθουν πίεση από άλλα
οχήματα πίσω ή δίπλα τους.
Οι
νέοι ηλικίας οδηγοί έως 21 ετών και κυρίως οι άνδρες, συνήθως οδηγούν πολύ
γρήγορα, χάνουν τον έλεγχο του οχήματος και εμπλέκονται σε πιο σοβαρά
ατυχήματα. Οι ηλικιωμένοι κάνουν λιγότερο σοβαρά τροχαία, στα οποία αρκετά
συχνά εμπλέκονται ηλικιωμένοι και στα άλλα αυτοκίνητα, καθώς τείνουν να πέφτουν
σε παρόμοια λάθη. Ειδικά οι ηλικιωμένες γυναίκες οδηγοί κάνουν τρακαρίσματα,
όταν πραγματοποιούν ελιγμούς σε περιορισμένο χώρο.
Σύμφωνα
με την μελέτη, οι ηλικιωμένοι αντισταθμίζουν τις σταδιακά μειούμενες ικανότητές
τους (π.χ. τις πολύ πιο καθυστερημένες αντιδράσεις τους), με το να οδηγούν πιο
αργά και πιο προσεκτικά, να αφήνουν μεγαλύτερες αποστάσεις από τα προπορευόμενα
οχήματα, να αποφεύγουν την οδήγηση σε άσχημες καιρικές συνθήκες, να επιλέγουν
να οδηγήσουν σε πιο ήσυχες ώρες της μέρας και σε λιγότερο πολυσύχναστους
δρόμους κ.α.
Σε
πολλές χώρες, αποτελεί θέμα δημόσιας συζήτησης, μέχρι ποια ηλικία πρέπει οι
ηλικιωμένοι οδηγοί να κυκλοφορούν στους δρόμους, αν και πότε πρέπει να
επανεξετάζονται για τις ικανότητές τους στην οδήγηση, πότε πρέπει να τους
ανανεώνεται ή να τους αφαιρείται η άδεια οδήγησης κ.α.
Ανάλογες
συζητήσεις γίνονται μέσα στις οικογένειες, όπου συχνά τα παιδιά προσπαθούν να
πείσουν τους ηλικιωμένους γονείς τους να μην οδηγούν πια, φοβούμενοι κάποιο
σοβαρό ατύχημα λόγω άνοιας ή άλλης ασθένειας.
Συνήθως,
όμως, οι ηλικιωμένοι αρνούνται να παρατήσουν το αυτοκίνητό τους, τόσο για
πρακτικούς, όσο και για ψυχολογικούς λόγους (αποφυγή κατάθλιψης και κοινωνικής
απομόνωσης).
Τα
ευρήματα της νέας μελέτης έχουν μια πρόσθετη σημασία, με δεδομένο ότι, διεθνώς
οι άνθρωποι πλέον τείνουν να ζουν και να εργάζονται έως πιο προχωρημένη ηλικία,
πράγμα που θα αυξήσει τις πιέσεις από τους ηλικιωμένους να συνεχίσουν να
οδηγούν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου