Ποδήλατα
Τα ποδήλατα σε όλες τις χώρες της ΕΕ
πρέπει να διαθέτουν βασικό εξοπλισμό ασφαλείας, π.χ. φρένα, κουδούνι, και
ανακλαστήρες. Σε ορισμένες χώρες της ΕΕ ισχύουν επιπλέον απαιτήσεις, π.χ.
σχετικά με την ορατότητα, τα κράνη, τα παιδικά καθίσματα και το ελάχιστο όριο
ηλικίας για ποδηλασία στον δρόμο.
Ο κίνδυνος
τραυματισμού των ποδηλατών είναι δυνατό να μειωθεί με τη βελτίωση του
σχεδιασμού των αυτοκινήτων και των βαρέων οχημάτων, ιδίως με πρόσθια τμήματα
αυτοκινήτων ειδικά σχεδιασμένα για περιπτώσεις σύγκρουσης και καθρέπτες
"τυφλού σημείου" στα φορτηγά. Ορισμένα μάλιστα νέα αυτοκίνητα είναι
εφοδιασμένα με συστήματα ανίχνευσης ποδηλατών που μπορούν να ενεργοποιήσουν τα
φρένα αυτόματα ώστε να αποφευχθούν ατυχήματα.
Τα τελευταία χρόνια η οδήγηση ποδηλάτου έχει αυξηθεί μεταξύ των
κατοίκων του
αναπτυγμένου κόσμου. Λόγω της συνεχιζόμενης αύξησης της τιμής του
πετρελαίου
πολλοί εγκαταλείπουν τα αυτοκίνητά τους και στρέφονται προς
εναλλακτικά µμέσα
μεταφοράς, όπως το ποδήλατο, για τις καθημερινές τους µμετακινήσεις .
Η οδήγηση ποδηλάτου αποτελεί
µια καλή µμορφή άσκησης αλλά και µία
οικονομικότερη λύση σε σχέση µε τη χρήση άλλου µμηχανικού εξοπλισμού
εκγύμνασης. Πέρα όμως από τα οφέλη που µμπορεί να αποκομίσει κανείς
από αυτόν
τον τρόπο άσκησης, υπάρχουν και πολλοί κίνδυνοι τους οποίους ο
ποδηλάτης πρέπει
να γνωρίζει.
Για να απολαύσουμε λοιπόν τα τεράστια οφέλη που προκύπτουν από την
οδήγηση
ποδηλάτου, όχι µόνο για την ατομική υγεία, αλλά και το περιβάλλον,
πρέπει να
είμαστε προσεκτικοί ώστε να αποφεύγουμε τραυματισμούς.
Πόσο επικίνδυνη είναι η οδήγηση
ποδηλάτου;
- Η κατανόηση
του τρόπου µε τον οποίο συμβαίνουν τα ατυχήματα µε ποδήλατα µας
βοηθάει και να τα αποφύγουμε. Οι περισσότεροι άνθρωποι τείνουν να
πιστεύουν ότι
η ποδηλασία είναι επικίνδυνη παρόλο που τα δεδομένα δείχνουν ακριβώς
το
αντίθετο. Αν αναλογιστούμε ότι οι ποδηλάτες ταξιδεύουν περισσότερα χιλιόμετρα
από ότι µε οποιοδήποτε άλλο μέσο, τα ατυχήματα µε ποδήλατο είναι πολύ
λιγότερα.
Η εύθραυστη όμως εμφάνιση του ποδηλάτου συγκριτικά µε τα περισσότερα µμέσα
µμεταφοράς δίνει την εντύπωση ότι η οδήγηση ποδηλάτου είναι ιδιαίτερα
επικίνδυνη.
Παρόλο που η ποδηλασία είναι ασφαλής, είναι φρόνιμο να λαμβάνονται
επιπλέον
μέτρα για ακόμη μεγαλύτερη ασφάλεια..
- Το ποδήλατο αποτελεί
ένα ιδιαίτερα διαδεδομένο μεταφορικό μέσο. Ο αριθμός των ποδηλάτων του
πλανήτη στις μέρες μας υπολογίζεται ότι ξεπερνά το ένα δισεκατομμύριο.
Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του ποδηλάτου αποτελεί η δυνατότητα του να
ανταποκρίνεται σε αρκετά διαφορετικές απαιτήσεις, όπως είναι η μετακίνηση,
η άθληση και η ψυχαγωγία.
- Στην
κλασική του μορφή, το ποδήλατο αποτελείται από δύο τροχούς, οι οποίοι
βρίσκονται ο ένας πίσω από τον άλλο και συνδέονται μεταξύ τους με
μεταλλικό σκελετό. Βασικά επίσης μέρη ενός τυπικού ποδηλάτου αποτελούν το
τιμόνι, η σέλα, το σύστημα μετάδοσης της κίνησης και τα φρένα. Ως
συμπληρωματικός εξοπλισμός, όχι δηλαδή απαραίτητος για τη λειτουργικότητα
του ποδηλάτου, χρησιμοποιείται
ένα πλήθος από εξαρτήματα.
- Σε
αρκετές πόλεις του πλανήτη προωθείται η χρήση του ποδηλάτου ως βασικού
μέσου μετακίνησης. Στον ευρωπαϊκό χώρο,
χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν το Άμστερνταμ,
η Κοπεγχάγη και
η Βαρκελώνη.
Βασικές ενδείξεις διευκόλυνσης της χρήσης του ποδηλάτου είναι η δημιουργία
δικτύου λωρίδων κυκλοφορίας (ποδηλατοδρόμος) και θέσεων στάθμευσης για τα
ποδήλατα. Στην Ελλάδα παράδειγμα
εκτεταμένης χρήσης του ποδηλάτου αποτελεί η πόλη της Καρδίτσας
- Οι
οπαδοί του ποδηλάτου θεωρούν ότι το ποδήλατο μπορεί να αποτελέσει τη λύση
στα έντονα προβλήματα συγκοινωνίας που χαρακτηρίζουν τις περισσότερες
μεγαλουπόλεις. Κεντρικά επιχειρήματά τους αποτελούν το γεγονός ότι το
ποδήλατο δεν αντιμετωπίζει προβλήματα κυκλοφοριακής συμφόρησης, απαιτεί
μηδαμινό χώρο στάθμευσης, έχει τη δυνατότητα να μετακινείται και εκτός
οδικού δικτύου, ενώ παράλληλα δε μολύνει το περιβάλλον με κανένα τρόπο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου